האם עלייתו של HTML 5 היא סממן למותו של הפלאש?

אפשר למצוא עדיין עשרות אם לא מאות אלפי אתרים ובאנרים מבוססי פלאש. אז איך בכל זאת מתחילים במעבר?

כשרק התחיל עולם הפלאש , נראה היה שרב הבעיות נפתרו, היכולת לשלב אנימציה הפכה את הפלאש לאחד הכלים החשובים ביותר בבניית אתרים , והכלי העיקרי שיצר עבורנו את אפקט ה-״ woww , זה באמת אתר על רמה״.

כאשר אתרים מבוססי פלאש התחרו מול אתרים טקסטואלים. הכנסת ActionSctipt, האפשרות לתקשר עם בסיסי נתונים, הטמעת PHP וקריאת XML, והאפשרות “לאמבד” וידאו באתרים ובבלוגים בצורה נוחה ומהירה רק זירזו את ביסוסו כאחד הכלים החזקים והמוגנים בתעשייה. הכלי פלאש הצליח להכניס, את השמירה על זכויות היוצרים בבניית אתרים, בתקופה בה כל ילד בן 12 וחודש היה יכול להעתיק ולהדביק קודים ששברת את הראש עליהם ושקיבלת עליהם לא קצת כסף, נכנס כלי המגן על כל העבודה הקשה בצורה טובה מאוד. כך שזה היה מצויין מכל הבחינות.

ואז בבוקר אחד, בלי יותר מידי הודעות מוקדמות,  הגיע עידן האייפון והשתנו כל כללי המשחק. ההודעה ההיסטורית של אדובי פלאש בנובמבר 2011 על הפסקת תמיכתם במנוע הפלאש למובייל והפוקוס שלהם ב- html5 סימנה את תחילת הסוף.

ועכשיו לפדיחה….

הפדיחה של משרד הפרסום שלא הבין טכנולוגיה

אומנם, מתכנתי פלאש רבים בעולם התמקצעו בטכנולוגיה זו, מעצבי אנימציות ,מעצבי פלאש, גרפיקאים ועוד אנשי מקצוע כאלה ואחרים, ששנים עובדים בפלאש ומפיקים אתרים, הדמיות ומשחקים תלת מימדיים, מבריקים, מתקתקים ומדהימים. בעולם הפרסום, באנרים של פרסומות עדיין בפלאש ונראה שרחוק היום שכל הפלאש ייעלם ובמקומו יהיה רק html5. בעולם הפרסום קשה לאנשי המדיה הדיגיטלית להתרגל לטכנולוגיות החדשות.

לדוגמא – משרד פרסום ששותל קוד qr (הקודים שסורקים במובייל ומהווים קישור לאתר אינטרנט כלשהו) שהובילו למיניסייט בפלאש. כל מי שסרק את הקוד באייפון הגיע לעמוד ריק, כי פלאש לא נראה על אייפון. חוסר ההבנה הטכנולוגית הבסיסית הזו גרמה לכך שכל הקמפיין היה לא רלוונטי.כך גם כמובן כל קמפיין פייסבוק, כל קמפיין גוגל, שכל קליק בו לא הכי זול בעולם.

או כל אתר בין אם זול או יקר, ומבוסס פלאש, לא נפתח בהמון דפדפנים, ושלא נדבר על המצב היום, ש- 70% מהגולשים מגיעים לאתר שלנו דרך סמארטפונים/טאבלטים.

מקצוע חדש: קונברטורים מפלאש ל- html5

קיימות חברות נוספות וכלים נוספים שמציעים שירותי המרה חינמיים. כמו כן, מתפתח מקצוע חדש: אנשי פלאש שמתמקצעים בהמרת פלאש ל- html5. שימו לב, יש מגוון מציעי שירות כאלו, חלקם יקרים, חלקם זולים ובהתאמה, חלקם יודעים מה הם עושים וחלקם לא. הם מציעים בעיקר להמיר באנרים ל- html5 ולא אתרים שלמים.

וישנם גם אתרים חינימיים ובתשלום שעושים את אותה העבודה, אז היכן הבעיה?

במילה אחת , html5 – פתרה את בעיית הטעינה הארוכה , אינטרנרט חזק או חלש  וכשאנחנו עושים המרה של קובץ פלאש לקובץ html5 מה שבדרך כלל קורה זה שהקובץ נהיה כבד, וגורם לאתר להיתקע, כל טעינה קטנה הופכת להיות סיפור שאין לו סוף.

אז מה עושים?

משדרגים את האתר, ולרב השידרוג הוא לא זול, כפי שכבר ציינתי,בגלל שהעברת קוד פלאש לקוד html – זה סיכון שכרוך בכבדות האתר, יותר מיזה, בתקופת הפלאש עדיין לא היו מתאימים את האתרים למובייל, עידן האתרים הרספונסיביים עוד לא היה קיים ולכן נאלץ גם במוקדם או במאוחר להתאים את האתר למכשירי טלפון, ולטאבלטים, ולא, שוב נאבד כ-70% מהגולשים שלנו, כדאי או לבנות באותה הזדמנות תבנית מותאמת נייד, מה שפחות מומלץ, בעיקר בגלל הקידום ושוב טעינת האתר, הוא ייתחרה באתרים קלילים בעלי תבנית אחת רספונסיבית, כשלא יש תבנית אתת למחשב, אחת לאתר, כבדה מאוד, כשהקידום של אחת התבניות לא יקדם את השניה.

לכן הפיתרון האידיאלי לדעתי הוא בניית אתר חדש, על בסיס התמלול של האתר הישן, יכול להיות גם על בסיס אותה כתובת דומיין.

לסיכום:

כשאתה רוצה לשדר חדשנות. אל תיתפס כרגע לטכנולוגיות שמוגדרות כ- “גוססות״, תתפתח, תתחדם, תתחדש!

לפרטים נוספים אודות בניית אתר או שדרוג אתר, מוזמנים ליצור איתנו קשר ע״י לחיצה כאן

או ע״י לחיצה על לשונית ״דברו איתנו״ שבמעלה הדף,

שיהיה לכולנו המשך שבוע נפלא

צוות sitel

2015-03-05T15:11:06+02:00